Επιστολή προς τους γονείς των μαθητριών και μαθητών από τον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΩΝ

Θεσσαλονίκη, 7/11/2022

Ευάγγελος Κελεσίδης
Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Ανατολικής Θεσσαλονίκης

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες των μαθητριών και μαθητών μας,
Καθώς ανέλαβα πρόσφατα Διευθυντής Εκπαίδευσης, με ιδιαίτερη χαρά επικοινωνώ μαζί σας για να μοιραστώ το όραμά μου για τη μόρφωση και την παιδεία που αγωνιζόμαστε να προσφέρουμε στις μαθήτριες και στους
μαθητές μας!
Από τη θέση αυτή θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι οι εκπαιδευτικοί καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για να κάνουμε τη θετική διαφορά στη ζωή των παιδιών ΜΑΣ.
Θα το πετύχουμε αυτό αγωνιζόμενοι από κοινού, γονείς και εκπαιδευτικοί για τους -ελπίζω κοινά αποδεκτούς στόχους μας, οι οποίοι είναι:
● η καλλιέργεια συναισθηματικής νοημοσύνης και πανανθρώπινων αξιών
● η επίτευξη υψηλών ακαδημαϊκών επιδόσεων
● η ανάπτυξη φυσικών και σωματικών ικανοτήτων, και εν τέλει
● η ανάπτυξη ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων που να σέβονται τους συνανθρώπους τους και να συνυπάρχουν αρμονικά.
Για να διασφαλίσουμε ότι θα επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, είναι απαραίτητο τόσο το σχολείο όσο και η οικογένεια να οικοδομήσουν από κοινού ένα υποστηρικτικό πλαίσιο που θα λειτουργεί προς όφελος των παιδιών.
Η σχολική χρονιά 2022-23 είναι η χρονιά που επανήλθαμε στο σχολείο σε μια κανονικότητα. Ωστόσο, όπως έδειξαν πολλές έρευνες σε όλον τον κόσμο, η περίοδος της καραντίνας και της απομάκρυνσης από το σχολείο ως το φυσικό χώρο όπου πραγματώνεται η μαθησιακή διαδικασία έχει αφήσει ισχυρό αποτύπωμα στην κοινωνικο-συναισθηματική και συμπεριφορική ανάπτυξη των παιδιών καθώς και στη σχέση των γονέων με το σχολείο. Και πώς να μη γίνουν αυτά, όταν τα τρία τελευταία χρόνια τα παιδιά έχουν φοιτήσει κανονικά μόνο κάποιους μήνες στο σχολείο, οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν δει το χαμόγελο των παιδιών, την έκφραση συναισθημάτων στο πρόσωπό τους και οι γονείς βρισκόταν έξω από το σχολείο για λόγους διασφάλισης της δημόσιας υγείας.
Καλούμαστε λοιπόν, τώρα, από κοινού να δομήσουμε ξανά τη σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τον γονέα προς όφελος των μικρών μαθητριών και μαθητών. Να πιάσουμε το κουβάρι της ζωής από εκεί
που το αφήσαμε το 2020 και να κοιτάξουμε με αισιοδοξία το μέλλον.
Για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι η έννοια κλειδί είναι η συνεργασία. Απλώνουμε το χέρι και προσβλέπουμε σε μια ειλικρινή συνεργασία για το καλό των παιδιών, που θα βασίζεται στη στέρεη βάση της εμπιστοσύνης.
Ζητάμε από εσάς, τους γονείς, να βρίσκεστε κοντά στα παιδιά και κοντά σε εμάς, καθώς σας θεωρούμε σημαντικούς εταίρους στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ζητάμε να εμπιστευτείτε τον/την νηπιαγωγό, τον/τη δάσκαλο/α, τον/την κάθε εκπαιδευτικό και να συνεργαστείτε μαζί τους.
Δεν έχουν ξεπεραστεί και ούτε θα ξεπεραστούν τα λόγια του Μ. Αλεξάνδρου κάθε φορά που αναφερόταν στον δάσκαλό του, τον Αριστοτέλη: “Στους γονείς μου οφείλω το ζην, αλλά στον δάσκαλό μου το ευ ζην”.
Σε μια υγιή σχέση, όπως αυτή που οφείλουμε να οικοδομήσουμε, δεν χωρούν ανταγωνισμοί, εντάσεις, απειλές και επιθετικές συμπεριφορές εκατέρωθεν. Τα παιδαγωγικά ζητήματα διαχειρίζονται μέσα στο σχολείο από τον κατ’ εξοχήν αρμόδιο γι’ αυτά, τον/την εκπαιδευτικό.
Η/Ο κάθε εκπαιδευτικός προσπαθεί να κάνει τη δουλειά του όσο καλύτερα μπορεί, μην ξεχνάμε όμως ότι είναι και αυτός άνθρωπος, και όπως όλοι μας, μπορεί να κάνει λάθος. Αν διαπιστώσουμε κάποια δυσλειτουργία, μπορούμε να ακολουθήσουμε κάποια βήματα προκειμένου να βρεθεί η καλύτερη λύση:
● να απευθυνθούμε άμεσα στον/στην εκπαιδευτικό και να συνεργαστούμε μαζί του
● να αποτανθούμε στον επικεφαλής του σχολείου (διευθυντή/τρια, προϊστάμενο/η) που έχει τη δυνατότητα να κινητοποιήσει και να συντονίσει όλες τις διαθέσιμες δομές και τους φορείς της εκπαίδευσης
● τέλος, υπάρχει επίσης ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου που είναι παιδαγωγικά υπεύθυνος για το σχολείο.
Ας εμπιστευτούμε όλους αυτούς τους παιδαγωγούς, που η Πολιτεία όρισε να μορφώσουν τα παιδιά μας, και να διδάξουμε έμπρακτα σε αυτά αρχές και αξίες για τη ζωή τους, όπως τον σεβασμό, την προσπάθεια, το πρόγραμμα, την ευγένεια, την ενσυναίσθηση, τη διαπραγμάτευση και την πειθαρχία που είναι απαραίτητη για την επίτευξη προσωπικών και συλλογικών στόχων. Διδάσκουμε τις συμπεριφορές εκείνες που είναι κατάλληλες και αποδεκτές σε κάθε περίσταση. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την αξία των ορίων στη ζωή των παιδιών. Χωρίς όρια τα παιδιά αισθάνονται χαμένα και αποδιοργανωμένα.
Θα ήθελα να κλείσω αυτήν την πρώτη επικοινωνία μου μαζί σας με κάποιους στίχους από ένα ποίημα της Dorothy Law Nolte, με τίτλο “Τα παιδιά μαθαίνουν αυτό που ζουν”:
Αν τα παιδιά ζουν με επικρίσεις, μαθαίνουν να καταδικάζουν.
Αν τα παιδιά ζουν με εχθρότητα, μαθαίνουν να καβγαδίζουν.
Αν τα παιδιά ζουν με φόβο, μαθαίνουν να φοβούνται.
Αν τα παιδιά ζουν με οίκτο, μαθαίνουν να λυπούνται τον εαυτό τους.
Αν τα παιδιά ζουν με χλευασμούς, μαθαίνουν να ντρέπονται.
Αν τα παιδιά ζουν με φθόνο, μαθαίνουν τι είναι η ζήλια.
Αν τα παιδιά ζουν με ντροπή, μαθαίνουν να νιώθουν ένοχα.
Αν τα παιδιά ζουν με ανοχή, μαθαίνουν να είναι υπομονετικά.
Αν τα παιδιά ζουν με ενθάρρυνση, μαθαίνουν να έχουν αυτοπεποίθηση.
Αν τα παιδιά ζουν με έπαινο, μαθαίνουν να εκτιμούν.
Αν τα παιδιά ζουν με επιδοκιμασία, μαθαίνουν να τους αρέσει ο εαυτός τους.
Αν τα παιδιά ζουν με αποδοχή, μαθαίνουν να βρίσκουν αγάπη στον κόσμο.
Αν τα παιδιά ζουν με αναγνώριση, μαθαίνουν να έχουν έναν σκοπό.
Αν τα παιδιά ζουν μαθαίνοντας να μοιράζονται, μαθαίνουν να είναι γενναιόδωρα.
Αν τα παιδιά ζουν με ειλικρίνεια και αμεροληψία, μαθαίνουν τι είναι αλήθεια και δικαιοσύνη.
Αν τα παιδιά ζουν με ασφάλεια, μαθαίνουν να πιστεύουν στον εαυτό τους και στους ανθρώπους που βρίσκονται γύρω τους.
Αν τα παιδιά ζουν με φιλικότητα, μαθαίνουν ότι ο κόσμος που ζούμε είναι όμορφος.
Αν τα παιδιά ζουν με ηρεμία, μαθαίνουν να είναι ήρεμα και γαλήνια.
Και θέτω σε όλες και όλους μας το ερώτημα:
Με τι ζουν τα δικά μας παιδιά;
Το επόμενο διάστημα προγραμματίζουμε στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης μια δια ζώσης συνάντηση με τους γονείς και ένα συνέδριο με τίτλο «Σχέσεις σχολείου οικογένειας στη σύγχρονη εποχή». Σας περιμένουμε κοντά μας!
Με αυτές τις σκέψεις προσβλέπω σε γόνιμη και εποικοδομητική συνεργασία
και εύχομαι καλή και ανέφελη σχολική χρονιά!

Με εκτίμηση
Ευάγγελος Κελεσίδης
Διδάκτορας Επιστημών της Αγωγής
Διευθυντής Π.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης

Εκδρομή της Γ’ τάξης του 1ου δημοτικού σχολείου Επανομής, στον πανέμορφο υδροβιότοπο Επανομής.

Τα παιδιά εξερεύνησαν, μελέτησαν, άκουσαν, γνώρισαν , γοητεύτηκαν ξετρελάθηκαν με την ιδιαίτερη ομορφιά του υδροβιότοπου του τόπου μας. Με τη βοήθεια του κ. Μιχάλη δασολόγου και καλό γνώστη της περιοχής, που μας ξενάγησε  γνώρισαν πολλά είδη της χλωρίδας και πανίδας του υδροβιότοπου.

Ήταν όπως δήλωσαν μια εξαιρετική εμπειρία.

Αξίζει πραγματικά να πάνε και να γνωρίσουν τον υδροβιότοπο όλες οι τάξεις όλων των σχολείων της Επανομής και όχι μόνο. Αλλά ιδιαίτερα τα σχολεία μας είναι κρίμα να είναι τόσο κοντά και να μην τον επισκεφτούν.

Τελικά ό,τι γνωρίζεις αγαπάς και ό,τι αγαπάς υπερασπίζεσαι και προστατεύεις. Κι αν  τα παιδιά γνωρίσουν κι αγαπήσουν τη φύση τότε υπάρχει ελπίδα για το μέλλον της γης…

Λίγα λόγια για την περιοχή:

Ο υδροβιότοπος της Επανομής έχει τη μορφή ισοσκελούς τριγώνου. Βρίσκεται στις ανατολικές ακτές του Θερμαϊκού κόλπου και οι δυο πλευρές του βρέχονται απ’ αυτόν. Η τρίτη πλευρά συνορεύει με γεωργικές καλλιέργειες που εκτείνονται πάνω σε χαμηλούς λόφους και στην ευρύτερη περιοχή. Περιλαμβάνει δύο προστατευόμενες περιοχές: τη Ζώνη Ειδικής προστασίας «Λιμνοθάλασσα Επανομής» και την Ειδική Ζώνη Διατήρησης «Λιμνοθάλασσα Επανομής και Θαλάσσια Παράκτια Ζώνη».

Στην περιοχή της λιμνοθάλασσας έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 115 είδη πουλιών, όπως το Φλαμίνγκο, η Χαλκόκοτα, ο Στρειδοφάγος, η Χουλιαρομύτα, ο Θαλασσοσφυριχτής.

Στα βόρεια υπάρχει το Camping του ΕΟΤ και ο οικισμός Όρμου παραλίας Επανομής. Απέχει σε ευθεία απ’ την πόλη της Θεσσαλονίκης περίπου 27 χλμ. ενώ σημαντικό, ιδιαίτερα για την ορνιθοπανίδα του, είναι ότι βρίσκεται κοντά σε άλλους υγροτόπους. Έτσι ο υγρότοπος που περικλείεται στον βιότοπο είναι μέρος ενός συστήματος παρόμοιων περιοχών γύρω απ’ τον Θερμαϊκό όπως είναι η αλυκή του Κίτρους ή οι εκβολές των μεγάλων ποταμών (Αξιού Αλιάκμονα).

Η περιοχή είναι σχεδόν επίπεδη με τις μεγαλύτερες εξάρσεις της να μην ξεπερνούν τα τρία μέτρα ύψος. Αυτός είναι και ο λόγος που στο νότιο τμήμα υπάρχουν ορισμένες κατασκευές που λέγονται “ανακλαστήρες” και σκοπό έχουν να κάνουν τη γη αντιληπτή από τα ραντάρ των πλοίων.
Η ανθρώπινη παρουσία και επίδραση στο μεγαλύτερο μέρος του βιότοπου είναι πολύ μικρή και θα μπορούσαμε άνετα να τον ονομάσουμε σαν τον πιο μικρό παράκτιο βιότοπο του Ν. Θεσσαλονίκης. Στη μικρή του έκταση (περίπου 4.5 τετρ. χλμ.) διακρίνονται επιμέρους οικοσυστήματα που θεωρούνται όλα τους απειλούμενα.

Φθινόπωρο 2022